Antoine Om Superbilar

Superbilar

(Supercars)

Ferrari Enzo

ferrari enzo

 

 

 

 

 

Ferrari Enzo är en sportbil från italienska Ferrari Modellen är namngiven efter Ferraris grundare Enzo Ferrari, och är prestandamässigt en av företagets mest extrema gatubilar någonsin.

Enzo Ferrari tillverkades först i 349 exemplar. Alla 349 bilar såldes

 

innan Ferrari ens påbörjat produktionen. Då efterfrågan fortfarande var stor så bestämde Ferrari att tillverka 50 till vilket gjorde det till 399 exemplar. Det 400:e exemplaret auktionerades och pengarna användes för att hjälpa dem som drabbades av Tsunami-katastrofen 2004.

 

Ferrari Enzos konstruktion är att fordonet är sådan har mycket gemensamt med Formel 1bilar, till exempel en kolfiberkaross, sekventiell 7-stegad växellåda (med 120 ms växlingstid) och speciella keramiska skivbromsar.

 

Teknisk Information

Motor: V12, 12 cylinder, direkt bränsleinsprutning

Prestanda

Toppfart: cirka 355 km/h

0–100 km/h: 3,8 sekunder

Motor: 12 cylindrar, 5 998 cc

Motorstyrka: cirka 660 hk vid 7800 rpm

Aerodynamik: genererar 775 kilo marktryck vid 300 km/h resp 334 kilo marktryck vid 200 km/h

Däck: Specialtillverkade av Bridgestone

Bromsar: Brembo av F1-typ

Växling: 8 stegs semi-automatisk växellåda med 120 ms växlingstid

Övrigt

Vikt: 1155 kg

Bensintank: 56 liter

Nypris: £600 000 – £1 200 000 / 8 400 000 – 16 800 000 SEK

Begagnat cirkapris: £500 000

– £795 000 / 7 000 000 – 11 130 000 SEK

 

Superbil #2

Ferrari Testarossa

ferrari testarossa

 

 

 

 

 

Ferrari Testarossa presenterades 1984 som efterträdare till Berlinetta Boxer och var främst riktad mot konkurrenter som Porsche 911 Turbo och Lamborghini Countach. Namnet anknyter till Ferraris tävlingsbil 250 Testa Rossa som var mycket framgångsrik under 1950-talet.

Historia

Testarossa

Under Testarossan elvaåriga liv gjordes ett antal förändringar. Efter ett par år omplacerades den högt placerade backspegeln ned till sidorutorna. De centrumbultade fälgarna ersattes 1988 med vanliga fembultade fälgar.

Produktionen uppgick till 7 177 exemplar

F12TR

ferrari f12 tr

 

 

 

 

År 1991 kom andra generationens Testarossa, 512 TR. Förändringar var bland annat en ny front, stolar, förstärkt golv, ändrad motorhuv mm. Dessutom hade den högre effekt tack vare modifierat insug- och avgassystem, 10.1:1 kompression, större ventiler och ny motorstyrning från Bosch.

Produktionen uppgick till 2 280 exemplar.

F512M

ferrari f512m

 

 

 

 

År 1995 ersattes 512 TR av F512 M. Fronten fick drag av Ferrari F355, aktern fick dubbla runda bakljus och popup-lamporna ersattes med fasta strålkastare under lexanglas. År 1996 efterträddes F512 M av Ferrari 550 Maranello.

Produktionen uppgick till 500 exemplar.

 

Design

Testarossans design ritad av Pininfarina var, och är fortfarande, mycket djärv. Speciellt utmärkande är de så kallade ”gälarna” på sidorna som blev en stor trend bland 1980-talets bilbyggare. Karossen vilar på ett rörramschassie, och är till större delen uppbyggd av aluminium, undantaget dörrar och tak som tillverkade av stål.

 

Drivlina

Motorn är en flat (180 gr) 12-cylindrig V-motor (ofta felaktig kallad boxermotor, vilket den inte är) på ca 5 liter med fyrventilsteknik placerad i mitten av bilen. Den platta motorn gör att vikten placeras lågt, men bidrar även till att Testarossan är betydligt bredare baktill än framtill. Den femväxlade växellådan är placerad snett under motorn. Testarossan accelererar 0-100 på cirka fem sekunder och har en toppfart runt 290 km/h.

Modell

Testarossa

Motor

12-cyl 180 gr V-motor dohc

Cylindervolym

4942 cm³

Effekt

390 hk

Bränsle

Bosch bränsleinsprutning

Modell

512TR

Motor

12-cyl 180 gr V-motor dohc

Cylindervolym

4942 cm³

Effekt

428 hk

Bränsle

Bosch bränsleinsprutning

Model

F512M

Motor

12-cyl 180 gr V-motor dohc

Cylindervolym

4942 cm³

Effekt

440 hk

Bränsle

Bosch bränsleinsprutning

Olika versioner

USA-modellen har färre hästkrafter och därmed sämre prestanda än den europeiska versionen p.g.a. amerikanska avgaskrav.

Det finns två olika varianter av blinkers fram, en i vilken övre raden är helt orange, en annan i vilken endast yttre delen av är orange

De första modellerna hade en enkel backspegel, senare har två backspeglar mer konventionellt utplacerade

Två olika bakre stötfångare förekommer

USA-modellen skiljer sig utseendemässigt från den europeiska bland annat genom rektangulära reflexer på fram- och bakskärm samt högt monterat bromsljus i ”puckeln” på motorhuven.

En cabrioletprototyp byggdes av Ferrari men kom aldrig i produktion. Straman är ett av de företag som konverterat Testarossor.

 

Media

En vit Testarossa ersatte Sonny Crockets svarta Daytona Spyder som tjänstebil fr.o.m. tredje säsongen av Miami Vice. Rykten säger att Ferrari gjorde detta då Daytonan egentligen var en replika byggd på en Corvette av McBurnie.

I Segas arkadspel OutRun kör man omkring i en röd Testarossa Spyder.

 

Superbil # 3

LaFerrari

laferrari

 

 

 

 

Ferrari LaFerrari är en sportbil, tillverkad av den italienska biltillverkaren Ferrari sedan 2013

Ferrari introducerade sin senaste superbil LaFerrari på Internationella bilsalongen i Genève i mars 2013. Förbränningsmotorn på 6,3 liter tar hjälp av en elmotor monterad längst bak i transaxeln för att leverera sammanlagt 963 hk. Hybridsystemets batteripack har placerats mellan hjulaxlarna med låg tyngdpunkt som mål. Chassi och kaross är byggda av olika kompositer vilket håller nere vikten till 1 255 kg, fördelat på 41 procent fram och 59 procent bak

Grundinformation

Märke

Ferrari

Tillverkning

499 st, 2013- ?

Designer

Flavio Manzoni

Konstruktion

Klass

Sportbil

Karosseri

2-d coupé

Liknande

Koenigsegg Agera

McLaren P1

Porsche 918

Drivlina

Motor

12-cyl V-motor + elmotor

Kronologi

Föregångare

Ferrari Enzo

 

Teknisk Information

Motor

12-cylindrig 65° V-motor

Cylindervolym

6262 cm³

Borrning x slaglängd

94,0×75,2 mm

Kompression:

13,5:1

Max effekt vid varvtal

800 hk vid 9000 v/min

Max vridmoment vid varvtal

700 Nm vid 6750 v/min

Ventilstyrning

Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad,

4 ventiler per cylinder

Bränslesystem

Bränsleinsprutning

Hybridsystem

på 120 kW/270 Nm

Växellåda

7-växlad växellåda med dubbelkoppling

Bromsar

Keramiska skivabromsar

Hjulupphängning fram

Dubbla tvärlänkar, skruvfjädrar

Hjulupphängning bak

Multilänk, skruvfjädrar

Chassi & kaross

Kolfiberchassi med kaross i Kevlar

Däck

Fram: 265/30 R19

Bak: 345/30 R20

Hjulbas

2665 mm

L x B x H

4702 x 1992 x 1116 mm

Torrvikt 1255 kg

Acceleration

0 – 100 km/h: <3 s

Acceleration

0 – 300 km/h: 15 s

Toppfart

350 km/h

Bränsleförbrukning per 100 km

14,2 l

CO2-utsläpp per km 330 g

 

Superbil # 4

Pagani Huyra

pagani huayra

 

 

 

 

 

Pagani Huayra (uttalas wai-ra) är en italiensk tvåsitsig sportbil tillverkad av Pagani. Den är uppkallad efter Huayra-tata, en sydamerikansk vindgud.

Prestanda

I Huayra sitter en mittmonterad Mercedes-AMG biturbo-V12 på 6 liter. Motorn har över 700 hk. Den har ett vikt/effektförhållande på under 2 kilo/hk. Bilen har en toppfart på 370 km/tim och gör 0 – 100 km/tim på mindre än 3,5 sekunder. 

Chassi

Huayra har ett chassi gjort i en blandning av kolfiber och titan kallat Carbotanium, och är utrustad med måsvingedörrar. Bränsletanken sitter bakom föraren. Bilen har en torrvikt på 1 350 kg. 

Drivlina

Modell

Pagani Huayra

Märke Pagani

Motor Mittmonterad Mercedes-AMG V12, 5980 cc

Effekt

Över 700 hk

Växellåda

7-växlad låda

Vridmoment

1000 nm

 

 Skapad Av Antoine ’’Anton’’ Holm

Kommentera