Från den moderna skräpkärringen.

Lärde mig spela detta idag hos mina väninnor det var det var trevligt spel, ha det gott i denna något renare värld för glömde inte idag heller när ändå var där ute, men snälla människor tänk på era barn, vad vill ni lämna för värld till dem när ni gått hem, SE och GÖR under ansvar, ha skoj där emellan, så varsågod ett trevligt kortspel erbjuder jag er att ha skoj med mitt i allvaret.

Canasta är ett kortspel när besläktat med kortspelet femhundra. Detta behövs

•Två kortlekar inklusive Jokrar, dvs. innehållande 54kort vardera.

•2 till cirka 6 spelare.

Specificering av regler

Innan spelet börjar har man att komma överens om huruvida man skall plocka ett eller två kort från högen när man är i tur. (här har vi valt att plocka 2 kort varje gång), samt om det kravs en eller två canasta för att få avsluta.

Vid lagspel bygger man och räknar man tillsammans inom laget.

Spelets mål

Genom att bygga canasta d.v.s. minst sju kort av samma värde samla poäng. Röd canasta innehåller inga vilda kort och är mest värd annars kallas det svart och detta markeras genom att lägga svar eller rött kort.

Taktik

Förhindra att motståndare plockar spelhögen,

Början

Blanda korten och dela ut elva kort till varje spelare. Lägg resten av korten med baksidan uppåt i mitten på bordet. Låt oss kalla den för högen. Ta upp ett kort från högen, lägg det bredvid högen så alla ser vad det är för kort. Denna hög kallar vi spelhögen. Om det första kortet är en röd trea eller ett vilt kort låses spelhögen (markeras med att man lägger detta kort på andra ledden) och nytt kort tas från högen och läggs på spelhögen. Detta upprepas till översta kortet ej är en röd trea eller ett vilt kort.

Speciella regler

•Röda treor används inte i spelet utan är bonuskort. Plockas sådan läggs den ut och ett nytt kort plockas. Svarta treor får endast användas till byggen vid avslut och får aldrig plockas från spelhögen.

•Vilda kort: tvåor och jokrar är s.k. vilda kort och gäller som vad som helst. Inga byggen med bara vilda kort är tillåtna och ett bygge får ej heller innehålla flera vilda kort än naturliga kort. Om ett vilt kort hamnar i spelhögen läggs det på tvären och sedan är högen ”låst”. Låst hög får endast tas om man på hand har två kort av samma höjd som det översta. Inga vilda kort får då användas.

•Öppning: för att mäla (lägga ut bygge) första gången krävs att man har öppningen. Poäng som behövs för öppningen ökar enligt följande:

○Minuspoäng – öppning 15 poäng

○0-1499 poäng – öppning 50 poäng

○1500-2499 poäng – öppning 90 poäng

○2500-5000 poäng – öppning 120 poäng

Vilda kort får användas vid öppning men för spelhögen gäller som vid låst spel hög.

Öppningsexempel: du har 2,5,5,5,7,8,Kn,D,D,K,E. överst i spelhögen ligger en dam. Maximal poäng fås genom att ta upp spel högen med hjälp av DD och sedan lägga ut DDD2+ 555 eller DDD + 5552 = 65 poäng. Observera att spelhögen övriga kort ej får användas för att uppfylla öppningsvillkoren.

Spelomgång

Spelare som är i tur har att välja på att antingen plocka två kort från högen eller ta upp spelhögen. För att få ta upp spelhögen krävs att något av följande villkor uppfylls:

•Att man har öppnat och har minst ett kort av samma värde som det översta+ ett vilt kort, eller om högen är låst, två kort av samma värde som de översta.

•Att man kommer upp i poängsumman som krävs för öppning och har två av samma värde som det översta.

•Om spelhögen är olåst. Man har sedan tidigare mält kort av värde som det översta men ej gjort canasta av ännu. Då man antingen har tagit två kort från högen eller tagit spelhögen får man mäla d.v.s. lägga kort till bordet. Antingen nya byggen eller lägga kort till tidigare byggen. Om något bygge kommer upp i sju kort buntar man ihop dessa och markerar med översta kortet röd eller svart canasta. Man får även lägga till kort till tidigare gjord canasta. Man avslutar sedan sin tur med att saka ett kort. Om det är handens sista kort och man uppfyller villkoren för utgång så går man ut (man får när man vill fråga medspelare om det är okej göra avslut). Uppfyller man ej villkoren för att gå ut eller om man ej vill avsluta går turen vidare utan sakning. Vid avslut får man även bygga ut sista kortet och man får även bygga med svarta treor. Vid avslut räknas övriga spelares kort som minus till deras poäng.

•Joker = 50 poäng

•Tvåa = 20 poäng

•Fyror till och med sjuor = 5 poäng

•Åttor t.o.m. kungar = 10 poäng

•Ess = 20 poäng

•Röda treor = 100 poäng per styck om laget har mält, annars minuspoäng. 400p. Extra för alla fyra.

•Svarta treor = 5 poäng

•Röd canasta = 500 poäng

•Svart canasta = 300 poäng

•Avslut = 100 poäng

Efter avslut räknas alla korts värden med. En canasta med sju knektar är alltså värd 570poäng. 500 poäng för canastan och 70 poäng med knektarna.

Mål

Först till 5000 poäng vinner.

Kommentera